Toekomstgericht organiseren

We vinden het belangrijk dat iedereen kan werken op een school die het beste aansluit op de eigen verwachtingen. We vinden het evenzo belangrijk dat scholen zelf kunnen bepalen hoe zij hun team samenstellen, welke professionals in de school nodig zijn. Die vrije school- en inrichtingskeuze leidt tot loyaliteit en flexibiliteit.

Op verschillende pilotscholen verdiepen en onderbouwen we de beweging rondom toekomstgericht organiseren.

Vanuit een samenwerking tussen de schoolbesturen WSKO, PCPO Westland en West Openbaar, is een breed verkenningsproces gestart. Een werkgroep van schoolleiders en een externe projectleider heeft data geanalyseerd, praktijkvoorbeelden verzameld en gesprekken gevoerd met meer dan 40 scholen.

De data-analyse bracht onder meer in beeld dat:

·         het verwachte lerarentekort in het Westland kan oplopen tot ruim 20% in 2034;

·         het tekort deels verborgen blijft doordat collega’s vervangen of door inzet van onbevoegden;

·         de gemiddelde werktijdfactor (0,62–0,65 fte) lager ligt dan landelijk;

·         kleinere scholen extra kwetsbaar zijn voor uitval en roosterdruk.

 

Tegelijkertijd laat de analyse zien dat de bestaande inrichting van de schoolteams vanuit loyaliteit en flexibiliteit groot is, maar dat er structurele veranderingen nodig zijn om ons onderwijs duurzaam vorm te geven.

 

Pilot

Scholen zijn gestart met visievorming, oriëntatie op interventies (zoals het vijf-gelijke-dagenmodel of taakdifferentiatie) en het bepalen van een eigen veranderroute. Op zes pilotscholen verdiepen en onderbouwen we de beweging rondom toekomstgericht organiseren.

 

Door hun ervaringen en leerproces te volgen, versterken we deze ‘pioniers’ en verbinden we de bredere beweging in de regio. Schoolleiders vervullen hierin een sleutelrol: zij vertalen de visie naar de praktijk en geven richting aan het proces, zowel binnen hun team als in samenwerking met andere scholen.

 

Vanuit Onderwijsregio Haaglanden is projectleider Marlies van Dorp betrokken:

 

“Toekomstgericht Organiseren moet aansluiten bij de visie op leren en ontwikkelen van de school. Daarnaast volgt het de onderwijsdoelen en draagt het bij aan het realiseren ervan.”

 

We delen hier de projectplannen van de pilotscholen en informeren over de veranderrichtingen, het proces, de voortgang, de evaluatie en de implementatie.